Slik oppretter du en Google analytics konto

aug 31, 2016

Google Analytics konto

Google Analytics er en av verdens mest brukte verktøy for statistikk og analyse for nettsider, og brukes av både store og små firma. Det er svært enkelt å opprette en konto, og svært nyttig om du har en nettside. I tillegg er det helt gratis. Og skal du ha søkemotoroptimalisering på din nettside, får du ekstra utbytte av en analytics-konto.  

Fremgangsmåte

Du går bare til https://www.google.com/analytics/ og trykker på “opprett en konto” oppe til høyre (en orange knapp). Du får da beskjed om å legge inn en epostkonto. Har du en gmail-konto, eller en google-konto fra før, kan du bruke denne, men vi anbefaler at du bruker en separat konto fra din private. Og tenk på at om du mister kotoen, eller ikke skal bruke den mer, så mister du tilgangen til dataene som lagres på din konto, så velg en konto du skal bruke i overskuelig fremtid. Hvis du ikke har en konto fra før, så trykk på “flere alternativer” og velg “opprett konto” Da kommer du til dette skjemaet:                     Deretter fyller du ut skjemaet.
Du kommer nå til denne siden:               Start med nr. 1, sing up for…. Fyll ut informasjonen de ber om. Hvis du ikke har en mobilapp, så fyller du bare ut for “website” (nettside).
  • Account name: Velg firmanavn eller eller prosjektnavn
  • Website name: skriv nettsidens navn, f.eks Firma AS
  • Website URL: Velg om siden din har http:// eller https:, deretter fyller du inn nettsidens adresse: “www.minettside.no”
  • Industry category: Finn den mest passende kategorien for din bedrift
  • Reporting timezone: Velg din tidssone
Deretter får du endel avkrysningsbokser som er frivillig om du velger eller ikke. Vi anbefaler at du krysser av for disse, da de gir deg ekstra data, samt at du hjelper Google med tilgang til data. Hvis du er usikker, så les mer på linken “privacy policy” og/eller “learn more”
Når du er ferdig med denne delen, så kommer du til denne siden:               Her finner du din Tracking-id (starter på UA) og din tracking kode. Hvis du har noen som skal gjøre Søkemotoroptimalisering for deg, eller installere statistikk inne på nettsiden f.eks Primstaven Media, så er det enten din Tracking-id eller tracking kode de trenger. Mest sannsynlig den første. Når du har sendt din Tracking-id til oss, og denne er innstallert, så vil det ta inntil 48 timer før noe data vil vises. Du kan finne statistikk både på din analyticks-konto, og inne på dashbord på din nettside. Den på dashbord vil ikke inneholde like mange data, men kan være litt mindre forvirrende. Lykke til, og har du noen spørsmål, så er det bare å ta kontakt med oss!
  • Google
  • Analytics
  • SEO
  • Statistikk