Bruk nyhetsbrev for å nå dine kunder

apr 10, 2018

Nyhetsbrev med en WordPress-nettside

E-post og nyhetsbrev er en av de mest effektive og billigste måter å nå ut til dine kunder på, og har du en nettside bygger på WordPress, er det både enkelt og rimelig å legge til funksjonalitet slik at dine kunder/lesere kan abonnere på ditt nyhetsbrev. Det finnes mange løsninger, og de gir deg forskjellige muligheter. Noen løsninger baserer seg på en konto på en 3.parts nettløsning hvor du administrerer og sender ut nyhetsbrevene, som f.eks Mailchimp, og andre igjen gir deg muligheten til å kontrollere alt inne fra ditt eget  kontrollpanel i WordPress-nettsiden din, som f.eks MailPoet. Vi skal se litt nærmere på nettopp disse to, men har du allerede tatt i bruk en annen leverandør på nyhetsbrev, som f.eks Aweber, Campaign Monitor, Infusion Soft, HubSpot, Sendinblue m.fl, så finnes det ganske sikkert en integrasjon for WordPress.

Hva er et nyhetsbrev?

Et nyhetsbrev er en utsendelse fra en bedrift, organisasjon eller enhet til abonnenter via epost som inneholder informasjon. Dette kan være en bloggpost om noe aktuelt, en produktinformasjon, en promotering av et produkt eller tjeneste – eller en blanding av alt dette.

Krav

I dag finnes det krav fra myndighetene om at man ikke skal motta uønsket epost/spam. Derfor må man sørge for at man ikke sender nyhetsbrev til de som ikke har frivillig bedt om dette. Det skal være lett å finne ut hvordan man avmelder seg fra nyhetsbrevet, med en link hvor man automatisk blir avmeldt. De aller fleste seriøse nyhetsbrevsystemer har dette innbakt i dag, og derfor er det lett å oppfylle kravene.

Eksempel på påmeldingsboks for nyehtsbrev

Eksempel på påmeldingsboks for nyehtsbrev

 

 

 Hvordan bygge kundelister?

Hvis du allerede i dag har en kundeliste med eposter, så kan disse stort sett importeres i de store leverandørenes nyhetsbrevløsninger, enten som en .csv- eller en excel-fil. Det kan hende du må rydde i tabellene før du importerer, men dette finner du info om på leverandørenes nettsider.

Husk at om du importerer en kundeliste hvor kundene ikke har bedt om å stå på en nyhetsbrevsliste, så be om tillatelse først.

  • Driver du en nettbutikk, så kan du integrere i utsjekkspanelet en avhukning for at kundene mottar nyhetsbrev fra deg, dette er en veldig fin måte å vokse epostlisten på.
  • Tydelig påmeldingsboks på nettsiden din. Prøv å unngå pop-up bokser, da Googles nettleser Chrome kan blokkere disse
  • Påmeldingsskjema på messer, stands og arrangementer. Gjerne direkte via en pc-skjerm/nettbrett, eller på godt gammeldags papir.
  • Bruk Facebook, f.eks et skjema for påmelding, eller kjør kampanjer med en premie hvor kravet er at man melder seg på nyhetsbrevslisten

 

MailChimp

MailChimp er en av markedets aller største leverandører av nyhetsbrevløsninger. De tilbyr en komplett pakke med administrasjon av epostlister, utsendelser, statistikk og analyse, av- og påmeldingskontroll og integrasjon mot WordPress, Facebook og Instagram. Du kan også integrere dine annonsekampanjer mot sosiale medier.

De har et eget bibliotek med ferdig designede nyhetsbrevmaler hvor du bare kan bytte ut innholdet, og de har en meget god “dra-og-slipp” nyhetsbrevbygger for deg som vil kjøre ditt eget design

For inntil 2000 abonnenter og opptil 12000 eposter pr måned, så er Mailchimp gratis. Det betyr at svært mange bedrifter og organisasjoner kan klare seg med gratisversjonen, i alle fall i ganske lang tid før man når grensa. Deretter koster det fra $10 pr mnd og oppover.

Mailchimp er på engelsk, og det er en fordel om du behersker dette brukbart. Gå hit for å sjekke ut Mailchimp >> 

 

 MailPoet

Mens Mailchimp har sin egen nettside hvor du styrer alt fra, integrerer MailPoet alt inne i ditt WordPress Dashbord. Herfra kan du opprette og redigere kundelister, lage og sende nyhetsbrev, se responsen osv.

Også MailPoet kan brukes gratis inntil 2000 abonnenter, og det er ingen grense på hvor mange nyhetsbrev du kan sende pr mnd. Fra $10 pr mnd får du premium utgaven som gir deg bedre statistikk, Google Analytics integrering, ubegrenset antall abonnenter og en spesialisert sendingsservice. Se videoen under for info om hva du får med gratisutgaven.

For mer info om MailPoet >>

Hvor ofte bør man sende ut nyhetsbrev?

Det er ikke noen fasit på dette svaret, det kommer an på hva du driver med og hvor ofte er det naturlig å motta et nyhetsbrev fra dere. Driver dere en nyhetstjeneste, eller en nettbutikk, vil jeg tro at deres kunder godtar å få nyhetsbrev flere ganger pr. mnd, men ikke så ofte som hver dag. For andre kan en gang pr. mnd være nok. Det viktige er at dere leverer noe deres kunder ØNSKER, og ikke bombarderer dem med nyhetsbrev, da blir det oppfattet som spam og dere mister en kunde/potensiell kunde

Vi hjelper deg

Hvis du ønsker hjelp til å komme i gang med nyhetsbrev på deres nettside, så ta kontakt med oss.

  • WordPress
  • nyhetsbrev
  • marketing